EL ako LIBERTAS!!!

alebo pomýlená „sloboda konania“ majiteľov jednej bratislavskej firmy

 

Nižšie popísané skúsenosti s touto spoločnosťou nech sú mementom všetkým fotografom, ktorých v budúcnosti táto firma osloví s ponukou spolupráce, ale tiež ľudom, ktorým budú predstavovať ponuku svojich služieb, či ponúkať novú prácu. Je totiž veľký predpoklad, že ako sa pani majiteľka firmy zachovala teraz, rovnaký postup je pre ňu štandardným i v iných pracovných sférach. Teda oslovený človek nebudete mať istotu, že dohoda s ňou bude platiť, alebo či z jej uistení nezostanú len prísľuby a  jej vzniknutá pohľadávka len vašim zbytočným výdajom a stratou času.

 

Začiatkom júla tohto roku som mala telefonát od samotnej pani majiteľky Veroniky Z. zo spoločnosti poskytujúcej maklérske služby. Hneď v úvode predostrela plán – fotiť celý svoj tím pracovníkov pre ich vebovú stránku, a k foteniu pridať aj portréty jednotlivcov. Tiež mala požiadavku skupinkového fotenia pre blog, k článkom, na FB, internet…. Nezabudla zdôrazniť ako sa teší už aj na spoluprácu v budúcnosti, lebo citujem: „Má vo firme veľkú fluktuáciu, a potrebuje neustále aktuálne fotky“. Až po následnej osobnej skúsenosti s ňou, som pochopila, prečo jej firma takto „trpí“.

Ospievala moju prácu a skvelé referencie, ktoré dostala. Zmienila sa, že už spolupracovala s 3 fotografmi a tá posledná sa odsťahovala zo svojho ateliéru a nevie ju nájsť. Pýtala som sa sama seba v duchu: „V dobe internetu nevie vyhľadať verejne známu osobu?“ Pripadalo mi to dosť zvláštne, veď fotografi len tak pre nič-za nič nezvyknú miznúť, dlhodobo si budujú vzťahy so zákazníkom a stavajú na nich ďalej, majú oficálnu stránky, verejne dostupné kontakty,… Ale v návale iných pracovných povinností som už nestihla venovať tejto otázke zvýšenú pozornosť, a našepkávajúce podvedomie som tak predčasne umlčala, a tiež nepreverila, kto je tou záhadnou fotografkou, u ktorej zostal aj ich starý klasický telefón, ktorý používali ako rekvizitu (teraz sa môžem tiež domnievať, že sa preň nevrátili, lebo vznikli podobné problémy ako so mnou a radšej ju už nekontaktujú).

V telefonáte som ju chcela ešte informovať o vhodnom oblečení a úprave zovňajška, no tam ma zastavila, že v jej firme si na podobných obligátnostiach nepotrpia. Bol to pre mňa ďalší šokujúci poznatok, nakoľko seriózne maklérske a poisťovacie firmy si vždy zakladajú na zovňajšku svojich ľudí, ktorí ich firmu reprezentujú aj takýmto spôsobom.

Jediné, čo pani Veroniku  však zaujímalo, bol najbližší voľný termín, a možnosť fotiť jej tím do cca 15 zúčastnených ľudí, aby ich mohla na dohodnutý deň zorganizovať, keďže nie všetci sú z hlavného mesta. Keď som jej chcela do mailu poslať navigáciu do ateliéru, a priložiť aj malé zhrnutie obsahu telefonátu, rázne naznačila, že trafia a všetko jej je jasné. Predpokladala som, že si aj môj cenník už preštudovala, keď bola so všetkým spokojná, veď ho mám na stránke verejne dostupným.

Nadišiel deň fotenia. Na začiatku drobné zmätky spôsobili 2 dámy, ktoré sa vybrali iným smerom, čo nebolo ešte ničím hrozivým. Šok nastal, až keď sme sami (ja a môj manžel), hneď v úvode, ešte pred fotením nástojili, že vopred chceme mať dohodnuté pravidlá, ktoré sa budú týkať priebehu samotného fotenia a tiež ceny za požadovanú produkciu, keďže o tom doteraz nebola reč.

Urobili sme veľmi dobre, že sme na danom postupe trvali, lebo cena za spoločné fotografie tímu sa jej zdala privysokou a aj nad portrétnymi fotografiami krútila hlavou. Preniesla vetu, že bola zvyknutá na iné ceny, a u všetkých 3 predchádzajúcich fotografov doteraz platila za portrét len 15€ a nie 20€! Obaja sme mali pocit, že nás obviňuje zo svojvoľnej cenotvorby, akoby mali fotografi embargo na vlastné ceny, bez ohľadu na individuálne režijné náklady a osobný vklad, a boli povinní prispôsobiť sa zákazníkovi a jeho predchádzajúcim skúsenostiam.

Napriek tomu, že je vyštudovanou ekonómkou, prednášku o tvorbe cien asi premeškala, alebo do ateliéru už išla s vedomím, že vsadí na svoj šarm a presvedčovacie schopnosti a vmanévruje opačnú stranu do svojich zámerov, len aby ušetrila.

Napriek tomuto úvodnému nedorozumeniu chcela zrealizovať portrétne fotenie tímu, a s predostrenou cenou za portrét súhlasila. Len oznámila,že si spoločné fotografie za nižšiu cenu dá nafotiť inde. A tak sme následne všetkých nafotili, len ona sa po celý čas tvárila akoby sme jej ponúkli kyslú uhorku.

Keďže mnohí  z 13 ľudí prišli veľmi neformálne oblečení, zachraňovala to len horná časť tela, ale aj tá nie vždy spĺňala kritériá kladené na formálny portrét pre biznis fotky (ako napr. rozpustené a poletujúce vlasy dĺžky skoro po pás, namiesto vkusného zopnutia, obnažené ramená so nepomerne širokými pažami k celému telu, ktoré by mali byť decentne prekryté odevom, hlboké výstrihy a z nich prekypujúce prsia, farebné a vcelku veľkoformátové tetovania a piersing , ktorý na formálnych fotkách žiadnej spoločnosti nemá čo robiť… Najvýraznejšie to ale dotiahla dáma s letným body-tričkom končiacim tesne pod podprsenkou, aby ukázala svetu svoj holý hrudník a pupok. V spoločenskej etikete by všetky tieto atribúty boli považované za  hrubé porušenie štandardných spoločenských pravidiel a firemnej kultúry – vo svete biznisu znamenajú vždy riadne fox paus (koniec-koncov, každý má možnosť vidieť to na vlastné oči – nafotili sa ako celok v to isté dopoludnie vo vlastných firemných priestoroch, a fotky verejne zavesili na firemnú stránku FB).

 

Po zrealizovaní fotenia majiteľka oznámila, že fakturačné údaje nájdeme zverejnené na ich webstránke a do mailu jej máme zaslať aj náhľady z fotenia. Podvečer toho istého dňa tak môj manžel všetko pripravil a odoslal, tiež priložil faktúru so splatnosťou do 7 dní – štandardný postup aký máme dlhodobo a všeobecne zaužívaný.

Keďže sa celé 2 týždne, po odoslaní podkladov k platbe a výberu fotografií nič nedialo – žiadna odozva na mail, žiadna platba, žiaden telefonát, tak som pristúpila dňa 23.7. k napísaniu upozorňujúceho mailu, ktorý prikladám: 

„Dobrý deň pani V.Z.,

dňa 9.7.2019 o 10 hodine dopoludnia sme u nás v ateliéri fotili zamestnancov Vašej firmy. Nakoľko sa Vám cenová ponuka spoločného fotenia zdala vysokou, súhlasili ste s individuálnym portrétnym fotením zamestnancov – následne ste všetkých 13 ľudí, vrátane Vašej osoby aj postupne nechali nafotiť.

Do dnešného dňa, 23.júla, však nemáme od Vás žiadnu spätnú väzbu a ani úhradu predmetnej faktúry zrealizovanú. Preto si Vás dovoľujem požiadať preveriť túto platbu (mohla byť nedopatrením zodpovedného pracovníka opomenutá), a aj následne urobiť nápravu, aby sme mohli poslať objednané spracované fotografie. Verím, že vznikol len tento technický problém, a nie je v tom, z Vašej strany, iný úmysel.“

 

Po tomto maile sme čakali ešte ďalšie 3 dni, keď odpoveď nechodila, telefonovala som pani majiteľke, no nedvíhala. V piatok 26.7. to konečne pani majiteľka po dlhom vyzváňaní dvihla a oznámila, že je na dovolenke, ale v hneď v pondelok na mail zareaguje. Nezabudla pritom opäť horekovať nad cenou a ako lacnejšie pochodila u iných fotografoch, a že sa ešte nestretla s tým, aby dostala faktúru po fotení (asi som jej ju mala pripraviť už pred fotením), a ďalšie obkecávajúce bla, bla bla…

Prišiel pondelok 29.7, očakávala som sľubovaný mail a v ňom písomné vysvetlenie a doriešenie stavu.. Za ním sa minul aj utorok, streda, štvrtok, piatok….

V čase písania tohto článku nadišiel už ďalší pondelok v poradí (5.8.2019) a pani majiteľka sa, namiesto serióznosti a charakterného vystupovania, plne riadi vlastným heslom, ktorý ma zverejnený na stránke: “nie je maklér ako maklér“

 

A v duchu názvu svojej firmy LIBERTAS, aj koná: „Libertas omnibus rebus favorabilior est“ (preklad: Sloboda má prednosť pred všetkým ostatným)

 

Aj s vlastnými svojskými pravidlami

 

A popritom sa hraje na pštrosa, hoci potencionálnych klientov od takého konania v článkoch odrádza

 

Nečaká však, že ja nebudem tým pomyselným somárom, o ktorom obrazne píše na blogu :)

 

Aké poučenie z celej opísanej situácie plynie?

  • – Pri jednaní s nimi (o dôchodkovom pripoistení, treťom pilieri, životnom poistení…) si zistite najskôr ceny u väčších spoločností, alebo ich konkurencie, a tlačte túto majiteľku, nech vám zakomponuje také kritériá, ktoré sa páčia Vám, veď by mali mať všetci makléri jednotné kritériá, cenovú hladinu….
  • – Neverte ich sľubom/prísľubom! Berte ich s rezervou, alebo radšej z ďaleka obchádzajte. Dajte radšej na overené a renomované firmy s pevnými pravidlami, serióznym vystupovaním, s dodržiavaním sľubov a záväzkov.
  • – Aj distingované oblečenie pracovníkov veľa prezradí o firme, idete predsa uzatvárať svoj obchod a nie obdivovať holé pupky, kreativitu a schopnosti ich tatera, domáceho kaderníka, či prednosti ich tiel!
  • – Nečakajte, že vám odpíšu/zodpovedia na vaše odpovede! Pokiaľ je to pre nich menej príjemné, odpovede /vysvetlenia sa nedočkáte.
  • – Po nepríjemnej situácii sa bráňte prostriedkami, ktoré najlepšie zaberajú – cez vlastný veb, blog, alebo referenciu,…
  • – Fotografi, nechajte si od takých ľudí zaplatiť vopred, lebo neskôr môže znamenať aj nikdy!
  • – Preverte si vopred firmy, dajte všetko do zmluvy, neverte ústnym dohodám! Hlavne nie, keď majú tendenciu strečkovať a hľadať zámienku, ako/prečo vám nezaplatiť.
  • – Dajte aj na svoj šiesty zmysel a nájdite si v návale práce čas vyhodnotiť, čo vám našepkáva intuícia, skôr, než sa pustíte do novej „spolupráce“!

 

To, akú má firma majiteľky u nás „sekeru“ nás finančne nezruinuje, faktúru zrušíme, ale skúsenosť s ňou som si nemohla nechať len pre seba, a tak máte možnosť prečítať si aj takúto skúsenosť.

Zároveň jej týmto článkom vyjadrujem poďakovanie, že ma svojim vystupovaním opäť vrátila do reality maklérskych a iných firiem, ktoré sa nám dosiaľ zďaleka vyhýbali. Pri fyzických osobách máme chytračenie už dávno ošetrené. Po dnešku začnem byť zásadovou a neústupnou aj pri jednaní s podnikateľským segmentom.

Zdroj použitých fotografií: printscreeny z vyhľadávača google, verejnej vebovej stránky spoločnosti pani Veroniky Z. a verejnej firemnej FB stránky tejto maklérskej a poisťovacej group.