15 PROSPEŠNÝCH RÁD

 

Ako si nenechať pokaziť, alebo aj úplne zničiť, najkrajšie spomienky na vlastný svadobný rodinný slávnostný alebo dôležitý pracovný deň?

Ako sa nedať napáliť neoverenými firmami, či ľudmi, ktorým ide len o rýchly zárobok na úkor človeka, ktoré ich dokážu nadchnúť – hlavne ponukou nízkej ceny?

Čo je potrebné si všimnúť hneď v úvode, ešte skôr ako vytipovaného fotografa, či kameramana, oslovíte?

Ako odhaliť, že neznámy foto talent vyplavený internetom, či Facebookom, je len dodávateľom, ktorý sa zahráva s dôverčivosťou zákazníka?

Ako môžete, aj bez dôslednejšej analýzy alebo získaných poznatkov, spoznať to, čo je hneď jasné len odborníkovi z brandže , alebo človeku, ktorý sa dlhodobo pohybuje na „foto trhu“?

Čítajte pozorne ďalej tento článok!

ako komunikovat pred svadbou rady pred svadbou ako nenaletiet

 

15 PROSPEŠNÝCH RÁD

PRE VYTIPOVANIE, VYHĽADANIE A ZÍSKANIE VHODNÉHO DODÁVATEĽA, 

za ktorého prácu sa nebude pred rodinou hanbiť,

alebo

čo si pozorne všímať ešte pred stretnutím!

 

1.Pýtajte sa rodiny a známych! Dajte na ich rady a odporúčania, ale zároveň chcite aj vidieť, a hlavne spoznať, skutočnú prácu dodávateľa, ktorého vám doporučili. Predsa len ich uhol pohľadu, názory na pekné-nepekné, vkusné-nevkusné, estetické-gýčové, uvoľnené-strnulé, prirodzené-neprirodzené, lacné-drahé…, sa u každého z nás líši v závislosti od vlastného vkusu, emotívnosti, úsudku, prostredia a oblasti v ktorých žije, od ľudí s ktorými sa stýka a medzi ktorými sa pohybuje, od dosiahnutého vzdelania, sociálnej vrstvy, od vlastných špecifických nárokov a požiadaviek, ale aj od rozličných finančných možností, či len od vlastného odhodlania mať všetko na svadbe/rodinnej oslave/v práci  tip-top perfektné, dokonalé a jedinečné. Iné aké mala rodina, sestra, sesternica, kamarátka, suseda…

2. Vyberajte len podľa overených a skutočných zdrojov! Nie podľa anonymných rád od neznámych ľudí na internetových fórach, či masových kvázi odborných portáloch. Často tam natrafíte na faloš, firmy skrývajúce sa za spokojných zákazníkov, alebo len zavádzajúce reklamy. Na verejných fórach sa pripravte i na eventualitu, keď tam spoznáte skutočného človeka, jeho rady (bez podložených tvrdení) tiež nemusia byť dostatočne vieryhodné. Napríklad pre nevestu – každá z nich chce byť tou najlepšou, najkrajšou, tou TOP, aby jej ostatní závideli, tak prečo by Vám, ako virtuálnej kamarátke, dobrovoľne dopriala, aby ste mali lepšiu  a dokonalejšiu svadbu akú mala ona sama?!

3. Nájdite si na odporúčaných dodávateľov i ďalšie referencie! „Prelúskajte“  aj ich aktuálne webové stránky a vymedzte si dostatok času! Pokiaľ budete mať, už z prvého pohľadu, zmiešané pocity, alebo sa Vám, to čo ponúkajú nebude páčiť, odíďte a „nelovte v týchto vodách“, aj keby boli ceny akokoľvek lákavé a výhodné.

4.  Pokiaľ nenájdete na webovej stránke vytipovaného dodávateľa (v záložke kontakt)  zverejnené jeho kontaktné údaje a celé meno, len nič nehovoriaci názov firmy, anonymný telefonický kontakt a siahodlhý formulár, malo by to pre Vás byť popudom k slabej dôvere k tejto osobe a možnej neserióznosti z jeho strany.

5. Dôkladne si všimnite aj bývalé alebo súčasné portfólio a tiež kvalitu práce  vytipovaného dodávateľa.

Nasledujúca časť tohto bodu je zameraná hlavne na výber fotografa / kameramana. U nich svoju pozornosť zacieľte na množstvo nafotených / natočených  svadieb/firemných udalostí /školských akcií…, ich rôznorodosť, nápady, ktoré vložili do vlastnej práce, prirodzenosť fotených i celkovú scénu záberu, kreativitu autora,  ale aj kvalitu záberov z rôzneho časového obdobia, z rôznej ročnej doby.  Ako fotil / natáčal nielen v exteriéri, ale hlavne v interiéri, lebo to býva najväčší kameň úrazu  pre fotografov / kameramanov – amatérov a začínajúcich, ale i fušerov! Vaša svadba sa bude minimálne z 2/3 odohrávať v interiéri.

6. Keď navštívite  akúkoľvek webovú stránku, dajte na svoj šiesty zmysel, a z nej do očí bijúce negatívne skutočnosti. K nim patrí:  nekvalitná webová stránka, zastaralá stránka, nízka estetická a slabá spisovná  i štylistická gramotnosť a prejav majiteľa stránky, podhodnotená cena za ponúkané služby, malé množstvo prezentačnej práce,…

Čo sa týka práce fotograf / kameraman, tam si všimnite aj koľko „materiálu“ z každej jednej svadby/zrealizovanej udalosti  ponúka. Ak je len jedna snímka / jedno video, všetky snímky veľmi rôznorodej kvality a veľkosti, bez zjavného jednotného rukopisu typického pre jediného autora, ale aj podozrivo vyzerajúce prostredie a tváre ľudí – nepripomínajúce európsku oblasť, s najväčšou pravdepodobnosť  je to podvrh na zákazníka. Lebo aby bola každá, ním spracovaná svadba, plne obsadená zahraničnou klientelou,  je pre fotografa Európana, a Slováka zvlášť, nereálna story!

Nedajte sa napáliť  človekom, ktorý si posťahoval  z amerických stránok svadobné fotografie a dostal chuť hrať sa na svadobného fotografa. Za negatívny názorný príklad nech vám poslúži najnovší objav vo svete slovenskej svadobnej fotografie! Viac sa dočítate tu.

7. Ak sa obávate dať na vlastný rozum a zdravý úsudok, prizvite si niekoho skúsenejšieho z najbližšej rodiny (mamu, otca, blízku kamarátku,…), a poraďte sa s nimi. Sú skúsenejší, rozhľadenejší a  na veci a okolnosti  okolo Vašej budúcej dôležitej udalosti sa budú preto pozerať s dostatočným nadhľadom a životnou múdrosťou.

Pokiaľ si nebude istí napr. prácou vytipovaného fotografa, pravosťou jeho záberov a autenticitou nasnímania, tam pomôže hlavne osobné stretnutie s ním. Na ňom si vyžiadate CD/DVD s originálnymi surovými zábermi, ich metadata, upravené zábery z celej svadby, ale aj vytlačené fotografie. Ak mu tieto podklady budú chýbať, a nebude ich vedieť doložiť, zbaľte sa, a  aj so snúbencom  čím skôr odíďte.  Nechcete predsa aby ste Vy sami, alebo Vaša svadba, boli pokusným králikom, na ktorom sa bude učiť fotiť!

Najpravdepodobnejší dôvod prečo Vám nevie poskytnúť požadované podklady bude ten, že prezentované fotografie z jeho webovej stránky sú len podvrhom, a slúžia iba na prilákanie neskúsenej klientely. Zábery si „zapožičal“ od ich skutočného autora, ktorému to „zabudol“ oznámiť, a chváli sa cudzím perím. Na Slovensku sa, takéto počínanie v poslednom období, stalo medzi začínajúcimi fotografmi akýmsi národným športom! Autori podvrhov si ale neuvedomujú dôsledky svojich počinov a rozpor s autorským zákonom.

8. To isté urobte i pri fotografoch/kameramanoch, ktorí vám budú núkať nasnímať akciu zadarmo.

9. Keď už budete mať prvú internetovú selekciu foto dodávateľov za sebou, čím skôr vytipovaného dodávateľa oslovte mailom!. V ňom mu stručne podajte  informáciu o vašom termíne, mieste konania, predbežných predstavách o organizácii tohoto dňa.

10. Pri písomnom kontakte udávajte svoje oficiálne mená, adresy a tel. kontakty. Je málo korektné, a vyznieva neseriózne, písať dodávateľom o dôležitých náležitostiach pod prezývkami z internetových zoznamovacích portálov. Oslovený dodávateľ to môže chápať ako spam alebo len hru od nudiacich sa výrastkov.

11. Na spätný mail je minimálne slušné odpovedať do 24 hod po jeho prijatí. Spoločenský bontón platí v každej oblasti pracovného, ale aj súkromného, života každého z nás.

12. Následne si s dodávateľom dohodnite, čo najskorší termín osobného stretnutia, aby ste svojím dlhým váhaním nefixovali vybratý termín pre seba, ale umožnili jeho rezerváciu pohotovejším  a rozhodnejším záujemcom.

13. Pred osobnou návštevou majte už pripravené otázky, na ktoré chcete odpovede, ale aj, čo Vás zaujíma. Urýchlite tak spoločný rozhovor na stretnutí.

(Od vašich predchodcov, mnou zodpovedané otázky napr. ku svadbe, nájdete v článku Otázky od záujemcov. Otázky k prípravám svadby sa nachádzajú v článku Prípravy pred svadbou,  o fotení vo svadobný deň  v príspevku Otázky pred fotením svadby, ale aj v článku  Svadba a svadobný deň). 

14. Na všetkých stretnutiach s dodávateľmi  buďte sami sebou, ale hlavne priami, otvorení, ústretoví a vľúdni! Presne tak, ako to i Vy sami vyžadujete nielen od fotografa, ale od akéhokoľvek inej firmy. Nie ste na pohovore na post ministra alebo hlavného manažéra, kde je dobré robiť zo seba tajomných a dôležitých ľudí, alebo sa oháňať  známosťami, konexiami, titulmi a majetkami:). Neodporúčam ani vyvyšovať sa, chytračiť, uhýbať všeobecnými odpoveďami, zavádzať,  zosmiešňovať čo len v reči seba, partnerku, rodinu, iných dodávateľov.

Fotograf  spolu s ďalšími dodávateľmi, bude vo svadobný deň tým, ktorý má byť s Vami 12 a viac hodín, potrebuje Vás spoznať a spozná Vás! Nie je nič horšie ako pracovať  s chladnými, odmeranými, niekedy až arogantnými, namyslenými ľuďmi bez kúska citu, fantázie a ľudskosti a hlavne otvorenosti. Fotografie z takého dňa nebudú mať  v sebe dušu, lásku a emócie. Tie sa kvalitne predstierať nedajú, a fotograf ich ani dodatočne nedokáže do fotografií vmodelovať.

Pripravte sa i na eventualitu, že nielen Vy, ale aj ktorýkoľvek zo svadobných dodávateľov, Vás môže odmietnuť. A to práve kvôli vyššie spomenutým nešťastným povahám a jednaniu s ľudmi, alebo pre vaše nereálne požiadavky, ktoré vyšli na povrch, počas stretnutia a rokovania.

15. Výber konkrétneho dodávateľa je na Vás, ale nikto z nich Vám termín nebude držať donekonečna. Podľa slovenského príslovia „Kto skôr príde, ten skôr melie“, by ste si mali byť pripravení i na reálnu možnosť, že napr. na termín svadby je budúcich  svadobných párov-záujemcov každoročne veľa, ale kvalitných dodávateľov už pomenej. Váš termín, s blížiacim sa dňom uskutočnenia, vám dodávateľ môže podržať tak zo 3 dni.

Radšej zaplaťte prevodom alebo počas osobného stretnutia. Odbúrate tak vlastné obavy, že termín vám obsadí niekto, kto bol pohotovejší pri vlastnom výbere a rýchlejší v rozhodovaní.

 

Pri objednávke profesionálnych svadobných FOTO služieb našim klientom, vieme odporučiť osvedčených dodávateľov z oblasti kaderníckych, vizážistických, dekoratérskych a flóristických služieb, ako aj  prenajímateľov svadobných limuzín, automobilov, kočov, kontakty na svadobné koordinátorky, svadobné salóny,  DJ-ov, svadobné kapely, svadobných starejších,  a tiež ústretové a prvotriedne TOP hotely, reštaurácie, cateringové služby,… s ktorými máme osobné pozitívne skúsenosti.

Na záver Vám želáme: „Šťastnú ruku pri voľbe a výbere každého, a hlavne kvalitného a seriózneho, dodávateľa. Užite si  v dobrom celý čas príprav, spoločne sa radujte z každého prežitého dňa, z každej vybavenej maličkosti, zo vzájomnej lásky, náklonnosti, krásy…  A nech to z Vás nevyprchá ani v starobe!

Nech to krásne vo Vás zostane takto naveky!

                                Blanka a Peter Golejovi – svadobní fotografi

 

Ak vás zaujala moja práca, alebo ak hľadáte akékoľvek ďalšie rady alebo odpovede, k situáciám pre výber svadobného dodávadeteľa  alebo aj ku prípravám svadby, napíšte na mail blanka@golejova.sk
 
Pre kopírovanie, prenos, šírenie, alebo publikovanie akejkoľvek časti textu, nielen priložených fotografií, z mojej webovej stránky sa vzťahujú všetky ustanovenia platného autorského zákona, a je to možné len po písomnom súhlase autora textu.